Nu skickar vi till Norge och Finland utan extra kostnader (utöver frakt)!

Sök

Köpvillkor & ångerrätt

Allmänna köpevillkor

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@tolta.se.
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, böcker 6% moms.
  • Försäljarens pris vid orderbekräftelsen är det pris som gäller.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

 

Ångerrätt

Som konsument har du alltid 30-dagars ångerrätt från det att du tog emot varan (ångerfristen). Om du returnerar varan i oanvänd och i orginalskick, i orginalförpackningen, återbetalar vi det du har betalt för den.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet ska klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Om du vill kan du använda den blankett som Konsumentverket har tagit fram.

Konsumentverkets blankett för ångerrätt hittar du här. 

Notera att det inte räknas som ett utnyttjande av ångerrätten om du inte hämtar ut ditt paket eller inte tar emot en leverans. OBS! Outlösta varor debiteras med 150 kr samt frakt.


Vid nyttjande av din ångerrätt gäller följande: 

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet, där det tydligt framgår att du vill nyttja din ångerrätt, ska skickas till kontakt@tolta.se, inom 14 dagar från att du mottagit varan. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss (adress nedan).
  • Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan, dvs returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Du är alltså ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Det inte tillåtet att skriva, klistra eller tejpa på varans orginalförpackning, som ska vara hel och återanvändningsbar.
  • Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål, så snart varan återkommit till Töltas lager.
  • Fraktkostnaden från köptillfället, återbetalas inte.  
  • Återbetalning sker med det betalsätt som du använde vid köpet.

 

Ångerrätten gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter. 

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

 

Returadress:
Tölta.se/Sunslope AB

Gjutebrunnsvägen 15 a

436 45 Askim

Kontakt för byten och returer:
E-post: kontakt@tölta.se

 

Reklamation och klagomål

  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Vill du reklamera en vara, kontakta i första hand vår kundtjänst på tölta.se eller maila på kontakt@tölta.se.
  • Vi uppmanar till att reklamera omgående efter att felet upptäckts. 2 månader anses alltid som skälig tid för anmälan. Artiklarna måste vara rena och torra för att behandlas.
  • Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället.
  • Små avvikelser från bilderna på produkterna i nätbutiken går på grund av produktionstekniska skäl inte helt att undvika (t.ex. produktens färgintensitet). Ovan nämnda fall ger inte rätt till reklamation eller anspråkskrav. Du kan dock altlid utnyttja din ångerrätt.
  • Har varan skadats i transporten fäller detta under transportföretagets ansvar, och du bör kontakta dem direkt.

 

Mer information om din rätt som konsument hittar på konsumentverket.se. 

Hur går du tillväga vid reklamation?

  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kontakt@tolta.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en utförlig beskrivning av felet.
  • Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en likvärdig produkt, återbetalar vi vad du betalt för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Återbetalning vid reklamation sker med samma betalsätt som vid köpet, inom 14 dagar.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

 

Returadress:
Tölta.se / Sunslope AB

Gjutebrunnsvägen 15a

436 45 Askim

Kontakt för reklamationer:
E-post: kontakt@tölta.se

 

Som konsument har du även rätt att få en tvist med ett företag prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), läs mer på arn.se. ARN finns på postadress: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm.

Tölta.se / Sunslope AB kommer att medverka i eventuellt alternativt tvisteförfarande hos ARN och följer ARNs rekommendationer.

För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EU-kommissionens plattform för alternativ tvistlösning, ec.europa.eu/odr. Mer information finns även på Konsument Europa, en del av Konsumentverket, konsumenteuropa.se.

 

Allmänna villkor

Om företaget

Tölta.se har det juridiska namnet Sunslope AB

Företaget har sitt säte i Göteborg. Företagets postadress är Gjutebrunnsvägen 15 A, 435 45 Askim. Företagets organisationsnummer är

Företaget driver en nätbutik på domänen www.tölta.se och erbjuder produkter för köp på internet. Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@tolta.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

 

Följande Allmänna villkor gäller för nätbutikens alla leveransavtal, prestationer och erbjudanden på domänen www.tölta.se

Beställning

  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@tolta.se.

Priser

  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms, böcker 6% moms.
  • Försäljarens pris vid orderbekräftelsen är det pris som gäller.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ingående av avtal

  • Alla erbjudande på vår webbsida är icke bindande. Skulle varan inte vara tillgänglig är vi inte skyldiga att utföra beställningen.
  • Genom att klicka på knappen "Skicka beställning" genomför du en bindande beställning av varan i varukorgen. Efter att du skickat din beställning får du ett automatiskt e-mail från oss som bekräftar att ordern har mottagits och som innehåller detaljer om beställningen (Orderbekräftelse). Orderbekräftelsen är inget godkännande av beställningen utan informerar dig bara om att ordern mottagits. Ett köpeavtal kommer först till stånd då varan levererats.
  • Om köparen vid beställningen vilselett oss ifråga om hans eller hennes betalningsförmåga eller om han eller hon saknar betalningsförmåga, har vi rätten att bryta köpeavtalet.
  • För att registrera ett användarkonto eller handla på vår webbsida skall man ha fyllt 16 år.

Ansvarsbegränsning 

  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
  • Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Ändringar av de Allmänna Villkoren

  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren.
  • Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen.
  • De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Force majeure

  • I de fall då vi inte kan utföra vår prestation p.g.a. force majeure (t.ex. naturkatastrofer) är vi befriade från våra prestationsskyldigheter så länge som hindret varar.
  • Om utförandet av beställningen respektive leveransen av varan inte är möjlig p.g.a. force majeure under mer än en månad har köparen rätt att häva avtalet.

Tvist och lagval

  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.